ACOMIADEM UN MES DE GENER EFERVESCENT I DE MOLTA ACTIVITAT

Amb el mes de gener inauguràvem un any 2019 efervescent i ple d’activitat a l’entitat: amb el programa PREDEGENT en marxa, iniciàvem, també, el programa “A MIDA” pensat per acompanyar pacients amb perfils moderats; així com una nova programació per a l’Escola d’Envelliment Actiu que, des del passat octubre, ofereix un espai d’aprenentatge i participació pensat per a enfortir les relacions socials i aprendre hàbits saludables per a persones que vulguin planificar el futur amb optimisme. Tallers, visites a pacients, xerrades de sensibilització, sortides culturals, participació enespais de treball en xarxa i, a més, ens semblava fonamental, treballar en la línia de “fer visible” la realitat de les persones que pateixen deteriorament cognitiu lleu i la de seus familiars.

COMPAREIXENÇA A SEU PARLAMENTÀRIA D’ASSOCIACIÓ AJUDAM-PREDEGENT PER FER VISIBLE EL DETERIORAMENT COGNITIU LLEU
i DEMANAR QUE SIGUI INCLÒS EN CARTERA DE SERVEIS

En aquest context, el 16 de gener compareixíem  davant la Comissió de “Treball, Afers Socials i Famílies” del Parlament de Catalunya per presentar davant els diferents grups parlamentaris la realitat del dia a dia de les persones que pateixen deteriorament cognitiu lleu i les seves famílies , així com el treball que realitzem des de fa més d’una dècada en Ajudam amb l’objectiu de millorar la seva qualitat de vida.

La Dra. Carme Pous, presidenta d’ Ajudam i directora mèdica dels programes d’estimulació cognitiva de l’entitat,  començava la seva intervenció,  posant de relleu unes dades esgarrifoses que converteixen aquesta malaltia en una epidèmia creixent:

•  El 87% del cost és assumit per les famílies.
  • Catalunya hi ha prop de 86.000 persones afectades d’Alzheimer.
  • Una malaltia infradiagnosticada i discapacitant que genera el major cost econòmic i social del país assolint els 41.000 € / any per persona (Cost alta dependència) .
  •  El procés de la malaltia es pot dilatar entre 7-15 anys
  • 1 de cada 2 persones està tocada de manera directa per la malaltia.

“Dades com aquestes no ens poden deixar indiferents. Cal ser valents i mirar de front el DETERIORAMENT COGNITIU LLEU perquè la PREVENCIÓ I EL DIAGNÒSTIC EN FASES MOLT INICIALS són la clau per millorar la qualitat de vida de milions de persones i  retardar l’evolució de la malaltia “

Reivindiquem en seu parlamentària:

• Que el DETERIORAMENT cognitiu LLEU sigui reconegut i inclòs en cartera de serveis. Figurar en cartera de serveis ajuda a normalitzar la situació. La prescripció directa dels facultatius serveix perquè les persones prenguin consciència de la importància del treball cognitiu

• Reduir la desigualtat i democratitzar les intervencions. Estimulació cognitiva per a totes i tots sense estar condicionada als recursos específics de cada territori i si una persona pot pagar o no per això.

• Coordinació i estructuració racional dels recursos de l’entorn, potenciant el treball en xarxa de professionals tenint clar que “no tot val”.

• Augment de recursos per a les fases molt inicials.

A continuació tenen disponibles les intervencions en directe des del Canal Parlament.