Fa unes setmanes vam tenir el plaer de participar, per primera vegada, com a ponents a la 8na edició del’Escola d’Envelliment Actiu del Casc Antic de Barcelona.

L’Escola d’Envelliment Actiu del Casc Antic, que enguany compleixels vuit any de vida, és un projecte d’acció comunitària dels serveis socials del territori impulsat per la Taula de Gent Gran del Casc Antic i que compta amb un potent equip motor: Fundació Roure, Casal de Comerç, Serveis Socials, PADES, ABSCasc Antic, Habitatges amb Servei Santa Catalina i l’Equip de Salut Comunitària de Salut Vella, exemple del bon funcionament entre xarxes i serveis en l’àmbit de salut i acció social.

De gener a juny, els dimecres de 10.30 hores a 12.30 hores,els alumnes de l’ Escola- veïns i veïnes dels Barris de Santa Caterina, Sant Pere i la Ribera- tenen una cita molt especial al Convent de Sant Agustí on gaudeixen d’un espai d’ aprenentatge i relació. Professionals del territoriimparteixen xerrades i activitats de continguts molt variats per a contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones grans d’aquests barris i amb una finalitat clara d’ actuar de manera preventiva davant de situacions d’aïllament i solitud.

En aquesta línea, la Dra. Carme Pous, presidenta d’ Associació Ajudam i Directora Mèdica del programa d’estimulació cognitiva Predegent va presentar la ponència “ Fem memòria de manera compartida”per un grup de uns 60 alumnes.

Una vegada més, la Dra. Pous, va mostrar el seu convenciment de que una vida activa condueix necessariament a envellir de forma molt més saludable. Una dieta equilibrada, entrenament físic i entrenament cognitiu han de ser un pilar inseparable pel fet que, no solsament provoquen beneficis individualment,sinó que es retroalimenten entre ells potenciant els seus efectes favorables, assegurava la Dra. Pous, des de la seva àmplia experiència dirigint i dissenyant programes multidisciplinarsadreçats a millorar la qualitat de vida de persones amb Deteriorament Cognitiu Lleu i acompanyar a les seves famílies en tot el procés que comporta la malaltia.

Va insistir en la seva recomanació de dedicar una estona diària tant a l’activitat física com a treballar la memòria. Importànt combinar-les de manera espontània i natural, sense forçar, per evitar l’avorriment i en conseqüència, l’abandonament.

Explica la importància d’ incloure elements quotidians del nostre entorn en aquest procés: la llista de la compra, llegir i comentar les notícies del diari, sudokus, crucigramas, pintar, puzles… Activitats senzilles, que formen part del nostre dia a dia i que esdevenen eines molt potents per estimular la memòria. En tot cas, es primordial marcar-ne uns objectius assequibles i treballar per assolir-los.

Finalment, la Responsable del programa #Predegent, va reivindicar el joc de taula tradicional com una eina lúdica i socialitzadora per treballar la memòria tant en grups professionals de teràpia, com en família o entre amics. En aquest sentit, per tal de què tots els assistents posessin en pràctica totes aquestes recomanacions, la sessió va tancar-se amb un taller cooperatiu de jocs de taula de marca social MiraPensaRecorda impulsada per Associació Ajudam. Un projecte social que vol contribuir a donar resposta a la necessitat de generar material terapèutic adaptat en imatges i contingut, amb una visió no infantiloide i digna.

El nostre sincer agraïment a tots/es els participants per la vostra afectuosa acollida i als organitzadors, en especial a Fundació Roure, per convidar-nosa presentar el nostre projecte MiraPensaRecorda a una sessió que vam gaudir moltíssim.

Fins aviat!