El passat 28 de febrer celebràvem 12 anys de trajectòria continuada en benefici de les persones grans amb deteriorament cognitiu, una malaltia silent que, hores d’ara, no ha millorat la seva situació en relació a l’atenció que reben pacients i famílies, en fases inicials, dins del sistema de salut.

Durant aquests anys, s’han afegit noves necessitats derivades del sobre-envelliment de les poblacions,  augmentant les persones demandants d’atenció. Aquesta situació , reafirma la nostra tasca missional inicial i ens empeny a continuar treballant en la mateixa direcció: millorar la qualitat de vida d’aquests pacients i els seus cuidadors desenvolupant programes d’estimulació cognitiva que persegueixen l’excel·lència en les intervencions i els resultats, sempre en benefici del pacient i el seu entorn.

Segurs de la qualitat de les nostres intervencions i convençuts de la tendència favorable en l’alentiment de la progressió de la malaltia i en la millora de la qualitat de vida dels pacients que participen, ha estat molt important l’aportació d’un professional extern que ha validat els nostres resultats.

La col·laboració amb el projecte CCentre de la Universitat de Barcelona, finançat pel projecte europeu Eit Health- GISME, ens ha brindat aquesta oportunita, durant el 2018,  amb un Estudi Qualitatiu realitzat pel Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l’Educació de la Universitat de Barcelona i que, a la llum de les conclusions favorables obtingudes, es completarà amb un Estudi Quantitatiu al llarg del 2019.

Les nostres tendències.

La psicòloga Valentina Cannella, responsable de l’estudi, centra el principal objectiu de l’estudi a conèixer les metodologies i identificar les bones pràctiques que s’apliquen en Associació Ajudam per a treballar l’estimulació cognitiva en pacients amb deteriorament cognitiu.
Així mateix, els objectius secundaris que es deriven són els següents:

• Conèixer la perspectiva dels usuaris que es beneficien dels programes.
  • Conèixer la perspectiva del cuidador principal (informal) que acompanyen a l’usuari.
  • Conèixer la perspectiva del professional implicat en la posada en marxa dels programes d’activitats.
  • Comparar les vivències dels tres col·lectius implicats en l’estudi en relació a preguntes relatives als següents blocs temàtics: antecedents, participació, beneficis, situacions, vivències i opinions personals.

CONCLUSIONS DE L’ESTUDI

“La metodologia qualitativa ha permès obtenir de primera mà valuoses dades sobre la privilegiada perspectiva de les persones que assisteixen a l’associació (usuaris, cuidadors/familiars i professionals)”.

• Després de l’anàlisi de la informació obtinguda de les entrevistes, els resultats apunten a la importància d’un tipus d’intervenció basada en les necessitats individuals dels beneficiaris dels programes.
  • Més enllà dels aspectes merament cognitius, aquest estudi ha confirmat la importància del factor social/relacional com a variable moduladora del benestar i la qualitat de vida de tots els subjectes que intervenen en el context de cures, formals i informals.
  • Un aspecte de caràcter transversal que emergeix espontàniament en les respostes dels entrevistats és el concepte de família a l’hora de parlar de l’Associació Ajudam. Posant l’accent una vegada més al tracte familiar i pròxim que s’experimenta dins de l’entitat, es reitera així la importància de les relacions en els processos de cura.
  • Amb referència als programes de l‘Associació Ajudam, els usuaris es retroben amb l’amistat, la diversió i el gaudiment a través d’activitats adequades als seus interessos i relacionades amb les seves trajectòries de vida.
  • Treballar amb les persones d’una forma individualitzada, fomentant la seva autonomia i la seva independència, incorporant a les famílies en el procés de cura i creant entorns significatius, és , doncs, la línia d’actuació professional futura per a intervencions d’èxit.

Amb aquestes conclusions, es reafirma la importància de plantejar propostes psicoeducativas per als professionals que es dediquen a cura de persones grans.
En aquesta línia s’enllacen els objectius del Projecte CCentre de la Universitat de Barcelona (al qual s’inscriu aquest estudi), centrats en l’ús de la metodologia narrativa com a mitjà per a ensenyar a professionals de diferents àrees a identificar els desitjos i les preferències de les persones grans.

Us convidem a consultar l’informe íntegrament: